We stellen onze eigen persoonlijke en collectieve doelen op en streven ernaar om deze te bereiken. We prefereren actie boven reactie en nemen de verantwoordelijkheid voor ons eigen handelen vanuit onze eigen identiteit, in het besef dat wij van God de taak hebben gekregen om goed te zorgen voor Zijn Schepping en zorgzaam te zijn naar onszelf en onze medemens. We laten ons niet weerhouden door tegenslagen en zetten door, in de wetenschap dat moeilijkheden ook altijd verlichting en verbetering met zich meebrengen.
De leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over wat het betekent om moslim te zijn in Nederland en hoe zij met en vanuit hun achtergrond kunnen bijdragen aan de Nederlandse samenleving. De leerlingen zijn zich ervan bewust dat niet iedereen hun religieuze opvattingen deelt en oefenen zelfbeheersing en geduld bij het omgaan met beledigingen, discriminatie en beschimpingen, in de wetenschap dat in Nederland vrijheid van meningsuiting bestaat. Zij laten zich niet verleiden tot ongepast gedrag of agressie.
Moed is een belangrijk onderdeel van kritisch denken: onze leerlingen leren voor zichzelf te denken en niet te conformeren aan groepsdruk. Onze leerlingen durven anders te zijn dan degenen die hen beledigen en sporen hun omgeving aan om hetzelfde te doen. Zij leren vaardigheden aan, waarmee zij conflicten op diplomatieke wijze kunnen oplossen. De leerlingen leren op school dat zij niet voor eigen rechter mogen spelen, maar dat er formele procedures zijn die zij kunnen volgen om hun recht te krijgen. Zo leiden wij onze leerlingen op tot sociale, zelfbewuste wereldburgers met behoud van een sterke eigen identiteit, die vanuit een intrinsieke motivatie participeren in de samenleving.