Islamitische basisschool Al Amana

De school waar jouw
droom en talent aandacht krijgt, en waar jouw ontwikkeling aan ons is toevertrouwd.

Hoogwaardig onderwijs op islamitische grondslag

Zorg

Hierna beschrijven wij hoe op onze scholen de zorg voor onze leerlingen is georganiseerd

We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. In de eerste plaats moeten de leraren daarom de leerlingen goed kennen: wat is hun niveau, wat zijn de kenmerken van de leerlingenpopulatie, etc. Daarna moeten de leerlingen goed gevolgd worden: hoe verloopt het ontwikkelproces. Daar waar nodig volgt zorg en begeleiding. Deze zorg kan gericht zijn op leerlingen die wat minder kunnen, maar ook op leerlingen die wat meer kunnen. Om het ontwikkelproces te volgen, hanteren we het CITO-LVS. Leerlingen met een V- of IV-score, leerlingen die sterk terugvallen en leerlingen met een I-plus-score komen in aanmerking voor extra zorg. De centrale figuur bij zorg en begeleiding is de leraar. De intern begeleider heeft een coördinerende taak.

Onze ambities:

  • De leraren kennen de leerlingen
  • De leraren signaleren vroegtijdig welke leerlingen zorg nodig hebben
  • Ouders worden betrokken bij de (extra) zorg voor hun kind
  • Externe partners worden, indien noodzakelijk, betrokken bij de zorg voor leerlingen.
  • De school gebruikt een samenhangend systeem van instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling van de leerlingen.
  • Op basis van een analyse van de verzamelde gegevens bepaalt de school de aard en de zorg voor zorgleerlingen.
  • De school voert de zorg planmatig uit
  • De school gaat zorgvuldig de effecten van de zorg na
  • De intern begeleider coördineert de zorg en begeleiding

Op onze school stemmen we ons onderwijs en ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We werken handelingsgericht (HGW), met groepsplannen. Alle leraren beschikken over een groepsoverzicht met daarop de kenmerken van hun leerlingen. Op basis daarvan stellen de leraren minstens twee keer per jaar een groepsplan op. In het groepsplan onderscheiden we de basisgroep, de verdiepte groep intensieve groep. De leraren stemmen hun instructie, het aanbod en de tijd af op de kenmerken van de leerlingen in een groep.

Onze ambities:

  • De instructie wordt gedifferentieerd aangeboden op drie niveaus
  • De leraren geven directe instructie
  • De leerlingen werken zelfstandig samen
  • De leraren geven ondersteuning en hulp (vaste ronde)
  • De leraren laten leerlingen hun werk zo veel mogelijk zelf corrigeren
  • De leraren zorgen voor stofdifferentiatie
  • De leraren zorgen voor tempodifferentiatie

Wij vinden dat elk kind recht heeft op goed en passend onderwijs en waar mogelijk op het regulier onderwijs. Wij realiseren ons dat we een zorgplicht hebben. Onze school richt zich op het geven van basisondersteuning en in enkele gevallen op het geven van extra ondersteuning. Iedere school beschikt over een schoolondersteuningsprofiel waarin is beschreven welke ondersteuning we wel en niet kunnen geven.

Onze ambities:

  • Onze scholen beschikken over een ondersteuningsprofiel
  • Onze scholen bieden basisondersteuning
  • Onze scholen bieden extra ondersteuning
  • Onze scholen beschikken over een strategisch beleid om de extra ondersteuning uit te breiden
  • De ouders hebben inzicht in de essenties van ons ondersteuningsprofiel
  • De scholen participeren in netwerken om extra ondersteuning te kunnen garanderen
Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare