Burgerschap is in ons onderwijs volop aanwezig. Voor leerlingen is de school een oefenplaats voor democratie en het omgaan met diversiteit. Leerlingen leren hoe ze actief kunnen meedoen in een democratische cultuur. Soms gebeurt dit heel letterlijk en participeren leerlingen in leerlingenpanels, leerlingenraad en medezeggenschapsraad. Leerlingen leren zo over besluitvormingsprocessen en de invloed die zij hierop kunnen uitoefenen, passend bij hun situatie en mogelijkheden. Burgerschap daagt leerlingen ook uit om verbanden te leggen tussen hun eigen leefwerelden en grotere maatschappelijke vraagstukken als globalisering, duurzaamheid en klimaatverandering, en de invloed van technologie en media. Leerlingen leren kritisch na te denken en te reflecteren op complexe, vaak ethisch geladen vraagstukken. Zij leren in gesprek te gaan met anderen en elkaars standpunten te bevragen. Zo ontwikkelen zij hun eigen opvattingen.
Een aantal aspecten van burgerschapsonderwijs komt wel aan bod in vak- en vormingsgebieden, zoals discussiëren bij taallessen, kennismaken met (andere) culturen bij geschiedenis, maatschappijleer en levensbeschouwing, leren over de rol van media bij maatschappijleer en maatschappelijke normen en waarden. Op deze manier willen wij de kinderen helpen zich te ontwikkelen tot kritische democratische burgers.